Skip to content

Najdôležitejšie míľniky bábätiek: toto by mali zvládnuť v jednotlivých mesiacoch

PhDr. Laura Stupáková

detská sestra

Hovorí sa, že kým bábätko len leží a spí, máme čas aspoň sa najesť alebo si umyť zuby. A akonáhle sa dieťatko začne viac hýbať a neskôr chodiť či behať, už si kávu nevypijeme, prípadne sa k nej dostaneme, až keď vychladne. 😊 No samozrejme každá mama čaká, kedy prídu jednotlivé pohybové míľniky, sťahujeme tabuľky a aplikácie, aby sme vedeli, či je všetko tak, ako má byť. Čo teda treba sledovať a ako má vyzerať normálny pohybový vývin detí prezradila detská sestra PhDr. Laura Stupáková.

Poďme si pozrieť čo by malo bábätko v jednotlivých mesiacoch ovládať

 

1.mesiac:

Na chrbte dokáže otáčať hlavičku a kope nôžkami. Paže a dolné končatiny sú ohnuté a dlane drží zovreté. V ľahu na brušku má zadoček vystrčený hore. Ručičky a nožičky má skrčené pod telíčkom. Bábätko je často v skrčenej polohe, akú malo v brušku mamičky. Novorodenec by mal dokázať otočiť hlavičku z jednej strany a položiť ju na druhú. Nemusí ju ale dvíhať vysoko, len natoľko, aby ju dokázalo pretočiť. Rúčky má väčšinou zovreté v päsť a palček schovaný. Nemalo by ju však držať kŕčovito a  pästičku by malo z času na čas krátkodobo uvoľniť a prstíky samo roztvoriť.

2. mesiac:

Dojča si už v obmedzenej miere kontroluje pohyby rúk a nôh, vie už chvíľu udržať malý predmet a na niekoľko sekúnd udrží aj hlavu nad matracom, čo znamená, že čoraz lepšie ovláda krk. Keď rodič alebo niekto iný drží dojča, čiastočne už udrží hlavičku, ale to neznamená že ju netreba pridržiavať! Postupne miznú jednotlivé reflexy- úchopový a Morov, tzv. úľakový, kedy dieťatko na náhly podnet v rýchlosti rozhodí a vystrie ruky a nohy, môže začať plakať. V druhom mesiaci života sú dlane bábätka väčšinou otvorené a prsty sú ohybnejšie a dieťa si ich viacej sleduje a hrá sa s rukami. Naťahuje sa za malou hračkou a snaží sa ju uchopiť ale nedarí sa mu presne ju trafiť.

3.mesiac:

V pohode na brušku sa dieťatko opiera o lakte ( ktoré má pred telom), symfýzu, čiže spoj panvy a hornú plochu stehien. Hlavičku udrží nad podložkou, voľne ju otáča do oboch strán bez súhybu trupu, ruky sú voľné ( môžu byť ešte päste, ale nie tuhé) a nohy ležia voľne na podložke. V polohe  na chrbte si chytá ručičky a začína prvý cielený úchop v stredovej línií (do 3. mesiaca je úchop iba reflexný ) po štvrtom mesiaci uchopuje rukou zo strany, odkiaľ je hračka ponúkaná).

4. mesiac:

Dieťa dobre ovláda pohyby hlavy. V ľahu na chrbte ju vie dvihnúť a aj zakloniť  pozrieť sa hore. Hlavičku krásne drží a otáča ju na všetky strany, čo sa týka hlavy, tak zvládne aj ten najťažší pohyb- v ľahu na chrbte ju dvihne a pritiahnutím brady k hrudi sa pozrie smerom k nôžkam. Úchop ruky opäť silnie, to znamená, že keď dieťaťu podáme prsty, tak ich chytí a udrží sa, ak ho ťaháme do sedu. Ale dieťa v tomto veku nenechávame dlho sedieť. V ľahu na brušku sa učí siahať po rôznych predmetoch, ktoré vidí. Dokáže udržať váhu hlavy a hrudníka aj jednou rukou a druhú používa, aby dočiahlo na určitú hračku. Zosilňuje tak chrbtové a šijové svaly. Dieťa by sa už malo dokázať pretočiť z chrbta na bok a postupne na bruško. Dokáže manipulovať s hračkami, ktoré vidí.

5. mesiac:

V ľahu na brušku dieťa dočahuje oboma rukami na hračku, ktorú vidí a hrá sa s ňou a zároveň drží zdvihnutú hlavu a hruď. Dojča dokáže v ľahu na bruško urobiť lietadielko- súčasne upaží obe ruky, nohy zanoží a hlavičku dvihne vysoko, čím sa mu prehne chrbátik. Dieťa sa aktívne otočí z ľahu na chrbte do ľahu na brušku a už sa mu podarí niekedy aj pretočiť sa naspäť na chrbátik. Už dočiahne na nôžky rúčkami a strká si ich do úst. V ľahu na brušku si dokáže pritiahnuť jednu nožičku pod bruško.

6. mesiac:

Dokáže sa otočiť na brucho a je opreté o vystreté horné končatiny, dlane sú rozvinuté. Väčšina detí sa dokáže sama pritiahnuť nielen do sedu, ale aj do stoja. Ak podáme dieťaťu prsty, dokáže sa pritiahnuť do stoja tým, že sa prehne a prechádza rovno z ľahu do stoja na nohách. Niektoré detičky sú tak silné, že sa naučia aj plaziť najmä za pomoci rúk. Objavuje sa už aj zámerné prekladanie predmetov z ruky do ruky, ktoré umožňuje dieťaťu lepšie poznať predmet tým, že ho prevracia, otáča a uchopuje v rôznych polohách, mení sa jeho tvar.

7. mesiac:

V tomto mesiaci sa dieťa plazí po bruchu za pomoci rúk, nohy sa do pohybu nezapájajú. Dieťa sa snaží vyhupnúť na štyri, ale u každého je to individuálne a väčšinou sa rozhojdáva. Je tam prítomný šikmý sed, zatiaľ ale nezrelý. Väčšina detí na konci tohto mesiaca stojí. Keď sa vie dieťa plaziť alebo liezť na kolenách, tak sa priplazí k ohrádke a s prichytením sa o priečky sa vytiahne do vzpriameného kľaku. Dieťa už sedí samo, ale väčšinou neisto, je predklonené a opiera sa o ruky.

8. mesiac:

Samo sa posadí bez držania s rovnou chrbticou. Plazí sa správne, čo znamená, že používa ručičky aj nožičky. Je tu prítomný pinzetový úchop. Na konci tohto mesiaca sa môže, ale nemusí vedieť postaviť. Ak áno, tak len stojí a pevne sa drží napr. ohrádky.

9. mesiac:

Dieťatko by už malo vedieť samostatne liezť po štyroch a keď nie, tak sa len plazí po brušku. Naučí sa už dvíhať predmet jednou rukou a pritom sa druhou drží ohrádky alebo nábytku. Dokáže urobiť v stoji podrep a predklon a opäť sa vztýčiť a vzpriamiť. Ku koncu mesiaca sa už občas hrá v stoji s oboma rukami a rovnováhu udržiava tým, že sa hrudníkom alebo bokom opiera o gauč. V tomto období je potrebné dopriať dieťaťu čo najviac spontánneho pohybu vo voľnom priestore. Nie je vhodné umiestňovať deti na dlhšiu dobu do hopsadiel alebo chodítka.

10. mesiac:

Dieťa sa šplhá po nábytku, snaží sa ho obkračovať- je to prvá chôdza vo vertikále a je veľmi dôležité, aby túto fázu nepreskočilo – to je tzv. vertikalizácia. V takýto čas rodičia a hlavne starí rodičia veľmi s obľubou chytajú detičky za ruky a snažia sa s nimi chodiť dopredu. Je to úplne zbytočné a navyše nesprávne. Dieťa sa vo vertikále musí najprv naučiť orientovať a až potom sa môže samostatne pustiť do priestoru.

11. mesiac:

V polohe v stoji vydrží už oveľa dlhšie a zvládne sa držať aj jednou rukou a druhou sa hrať alebo sa kŕmiť. Dieťa sa pokúša o prvé krôčiky, pridržiava sa pritom zábradlia postieľky alebo ohrádky a robí úkroky do boku. Niektoré detičky môžu ale robiť prvé kroky aj bez opory. Radi napodobňujú svoje okolie. Vie udržať v rúčke lyžičku a stále väčším úspechom sa snaží kŕmiť sa.

12-18 mesiacov:

V tomto období sa dieťa púšťa postupne do priestoru- samostatná bipedálna chôdza. Ešte tu nie sú prítomné súhyby horných končatín, používa ich skôr na vyvažovanie. Osvojenie si chôdze sa môže z časového intervalu mimoriadne líšiť. Niektoré deti dokážu chodiť už od 12 mesiacov, zatiaľ čo iné iba vo veku 1,5 roka, ale to je úplne normálne.

Tabuľka pohybového vývoja bábätka:

Vek bábätka
Charakteristická forma pohybu
0-2 mesiace
Zdvíhanie a otáčanie sa o predlaktie
3 mesiace
Opora o lakte na brušku, na chrbte začína prvý cielený úchop v stredovej línií
4-5 mesiacov
Otáčanie sa z chrbta bok, v oboch smeroch
6-7 mesiacov
Otáčanie sa z chrbta na bruško a z bruška na chrbát, v oboch smeroch
8-9 mesiacov
Lezenie a hojdanie sa na štyroch
10-11 mesiacov
Lezenie, sedenie a státie nie pomocou opierania sa
12-18 mesiacov
Chôdza pomocou opierania sa a samostatná chôdza

Poradňa

Pohybové aktivity sú pre správny vývin detí kľúčové

Deti, najmä tie mladšie, majú neskutočne veľa energie, niektoré by behali od rána do večera.
Čítať viac

Spinkaj sladko, ty moje zlatíčko

Hovorí sa, že dobrý spánok je kľúčom k zdravému životu. Ako nastaviť ideálny spánkový deťom podľa rôzneho veku...
Čítať viac

Sezóna kliešťov

Postrachom šantenia vonku bývajú hlavne kliešte. S MUDr. Katarínou Legrand, pediatričkou z OKiDOKi, sme sa pozreli na najlepšie spôsoby prevencie.
Čítať viac

Boľavé bruško

Od novorodeneckých kolík, cez diétne chyby až po dobré tipy do domácej lekárničky sme prešli s pediatričkou z OKiDOKi, MUDr. Katarínou Legrand.
Čítať viac

Príkrmy

Kedy začať zavádzať prvé príkrmy a ako postupovať napríklad pri najčastejších potravinových alergénoch?
Čítať viac

Duševné zdravie

Cítiť smútok na duši je po pôrode v poriadku. Kedy by sme však mali spozornieť?
Čítať viac